Yeminli Mali Müşavirler artık vergi dairesine gitmeyecek!

Yılmaz Sezer – Güncel Group Yön. Krl. Bşk.

27 Mart 2019 tarihli DÜNYA gazetesinde yayımlanan “Yeminli Mali Müşavirler Niçin Vergi Dairesi’ne Gidiyor? “ başlıklı makalemde; “toplum 5.0” uygulamalarının tartışıldığı bir dönemde ülkemizde teknolojik gelişmelerin öncülüğünü Hazine ve Maliye Bakanlığı başarılı bir şekilde yapmakta iken, hala ilgili mevzuat hükümleri nedeniyle ”Yeminli Mali Müşavir’lerce (YMM) düzenlenen Katma Değer Vergisi iadesi tasdik raporlarının ilgili vergi dairelerine veya mal müdürlüklerine bizzat raporu düzenleyen yeminli mali müşavir tarafından kimlik ibraz edilerek tutanak karşılığında teslim edilmesinin” bir zorunluluk olduğundan ve gelinen noktada bu uygulamanın artık sürecini doldurduğu, yerini e-uygulamalara bırakması ve söz konusu raporların da internet uygulamaları üzerinden sisteme yüklenmesi uygulamasına bir an evvel geçilmesi konusunda ilgililerin dikkatini çekmeye çalışmıştık.

Sanırım başarılı da olduk ki Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Gelir İdaresi Başkanlığı gerekli alt yapı çalışmalarını tamamladıktan sonra 13.11.2019 tarihinde “Yeminli Mali Müşavirlik Tasdik Raporlarının Elektronik Ortamda Gönderilmesi Hakkında 1 no.lu Sirküler”i yayımladı. YMM’lerin ilgili düzenleme çerçevesinde düzenleyecekleri tasdik raporlarını elektronik ortamda internet vergi dairesi üzerinden verebileceklerini açıkladı.

Yapılan bu açıklama ile 01.06.2019 tarihinde Hazine ve Maliye Bakanlığı’nca çıkarılan “Tasdik Raporlarının Elektronik Ortamda Gönderilmesi Hakkında Genel Tebliğ” uygulanmaya başlamıştır.

Düzenleme gereğince artık YMM’ler vergi dairesine gitmeden tüm Katma Değer Vergisi iade raporlarını internet vergi dairesi üzerinden sisteme yükleyebileceklerdir. Söz konusu uygulama 15.11.2019 tarihten itibaren ihtiyari olarak uygulanabilecek olup, 02.04.2020 tarihten itibaren ise zorunlu olarak uygulanacaktır.

Uygulamada elektronik olarak eklenebilecek dosyalar toplamda 5 megabaytı aşamayacaktır. Bu nedenle sisteme yüklenecek eklerin bu sınır dikkate alınarak yüklenmesi gerekecek, bu sınırı aşan eklerin ise kâğıt ortamı üzerinden vergi dairesine ibrazı gerekecektir. Ancak söz konusu sınır aşılmamış olsa bile vergi dairesinin belirleyip isteyeceği ve yasal süre vereceği bazı rapor eklerinin yine onaylı ve imzalı örneğinin basılı kâğıt ortamında vergi dairesine ibrazı zorunlu hale getirilmiştir. Bu kâğıt ortamı üzerinde verilecek ekler bizzat Yeminli Mali Müşavirler tarafından verilebileceği gibi, YMM’lerin çalışanları tarafından ya da iadeli taahhütlü posta yolu ile ibraz edilebilecektir.

Yapılan düzenleme tarafımızdan doğru ve yerinde bir uygulama olarak değerlendirilmektedir. Her ne kadar rapor internet vergi dairesinden verilmiş olmasına rağmen bazı eklerin kâğıt ortamda verilmeye devam edilmesi gerekmekte ise de söz konusu uygulamanın geçici bir süre için olacağını ve zaman içinde işlemin tamamen internet vergi dairesi üzerinden yapılacağını umut etmekteyiz. Kaldı ki bu uygulamada bile rapor eklerin bizzat YMM tarafından verilmesi kaldırılmış, çalışanlar tarafından verilebileceği gibi iade taahhütlü posta yolu ile de ibraz edilmesinin yolu açılmıştır.

Yeni ve güzel bir uygulama hem bizlerin hem de vergi idaresinin işlemlerini kolaylaştıracak ve bir zahmeti ortadan kaldıracaktır.

Ne diyelim hepimize hayırlı olsun, mevzuatı hazırlayanların ellerine sağlık!

Yorum Yapın