
Niçin bağımsız denetim yaptırmalıyız?
11 Haziran 2025
Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliğinde Yapılan Değişiklikler Hk.
10 Temmuz 2025İhracat, Transit Ticaret, İhracat Sayılan Satış ve Teslimler ile Döviz Kazandırıcı Hizmet ve Faaliyetlerde Vergi, Resim ve Harç İstisnası Hakkında Kararda Yapılan Değişiklik Hk
Sirkü No : 2025/10
Tarih : 10.07.2025
Konu : Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliğinde Yapılan Değişiklikler Hk.
- Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Usul Ve Esasları Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair 09/07/2025 tarih ve 32567 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Tebliğ ile yapılan önemli ve kapsamlı değişikliklere aşağıda özet olarak yer verilmiştir.
- Söz konusu tebliğ, 29/05/2025 tarihli ve 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar ve 17/10/2016 tarihli, 2016/9495 sayılı Karar çerçevesinde hazırlanmıştır.
- Tebliğ ile, 18/09/2019 tarihli Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliğinin adı Teknoloji Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliği olarak değiştirilmiştir.
- Tebliğin amacı, Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Karar hükümleri çerçevesinde Türkiye’de orta-yüksek ve yüksek teknoloji seviyeli sektörlerdeki katma değeri yüksek ürünlerin ve bu sektörlerin gelişimi için kritik önemi haiz ürünlerin üretimini artırmaya yönelik olarak yürütülecek Teknoloji Hamlesi Programının uygulama esaslarını tespit etmek olarak ifade edilmiştir.
- “Komite”, “Program”, “Bağımsız danışmanlık firması”, “Bağımsız Değerlendirme Raporu” gibi tanımlar yeniden düzenlenmiş, OECD ibaresi kaldırılmış, orta-yüksek ve yüksek teknolojili sektörlerde kritik öneme sahip ürünler, dış ticaret verileri, talep gelişimi, rekabet yoğunluğu gibi kriterler göz önünde bulundurularak Bakanlık tarafından belirleneceği ifade edilmiş, Öncelikli Ürün Listesi, ekonomik ve teknolojik gelişmelere göre gerek görüldüğünde Bakanlık tarafından tebliğle revize edilebilir ifadesi yürürlükten kaldırılmıştır.
- Kesin başvurusu tamamlanan projeler için Komite tarafından üç kişilik ön değerlendirme komisyonları oluşturulur. Komisyon üyeleri Bakanlık, bağlı kuruluşlar ve gerektiğinde bağımsız değerlendiriciler arasından seçilir. Komisyonlar, sektör, proje ölçeği ve sayısı gibi kriterlere göre belirlenir. Her komisyon, görevlendirildiği projelere ilişkin değerlendirme kararını portal üzerinden yükleneceği belirtilmiştir.
- Ön değerlendirmesi olumlu olan ve bağımsız değerlendirmesi tamamlanan projeler için Komite, en az TÜBİTAK, KOSGEB ve TUYSGM temsilcilerinin yer aldığı beş kişilik proje komisyonları oluşturur. Komisyon üyeleri, sektör ve proje özelliklerine göre belirlenir. Komisyon, projeye ilişkin görüş ve değerlendirmelerini içeren raporu hazırlayarak portale yükler. Gerekli ek bilgi ve belgeler proje koordinatörü aracılığıyla dosyaya eklenir. Ar-Ge desteği talep eden projelerde, ekonomik yarar potansiyelinin değerlendirilmesi için TÜBİTAK görevlendirilebilir.
- Cumhurbaşkanı kararıyla desteklenmesine karar verilen yatırım projeleri için ayrı bir başvuru ve değerlendirmeye gerek olmaksızın TUYSGM tarafından teşvik belgesi düzenlenir. Komite tarafından teşvik belgesi başlangıç tarihinin kesin başvuru tarihi olmasının uygun görüldüğü durumlarda; başvuru tarihi ile teşvik belgesinin düzenlenme tarihi arasında geçen süre, proje için Komite tarafından uygun görülen süreye ilave edilerek teşvik belgesinin süresi belirlenir. Teşvik belgesi kapsamında sağlanacak devlet yardımlarına ilişkin iş ve işlemler, ilgili mevzuat çerçevesinde TUYSGM tarafından yürütülür.
- Yatırım sürecinde teşvik belgeli yatırımcıların yerinde incelemesi yılda bir kez TUYSGM tarafından yapılır veya 9903 sayılı Karar kapsamında tamamlama ekspertizi için görevlendirilen kurum ve kuruluşlara yaptırılır.
- Teşvik belgesi kapsamında desteklenen projeler için; yatırım unsurlarında bir değişiklik oluşturmadan sadece fiyat güncellemesi içeren değişiklik talepleri, herhangi bir oran sınırlamasına tabi olmaksızın TUYSGM tarafından sonuçlandırılır. Yatırımın karakteristiğine ilişkin bir değişiklik oluşturmadan yatırım unsurlarındaki ekleme ve çıkarma gibi işlemlerden kaynaklı değişikliğe uğrayan kalemler açısından, proje için yatırım büyüklüğünün belirlendiği ilk Komite Kararı veya değişikliğe uğradığı son Komite Kararının alındığı yıldan itibaren işlemin yapıldığı yıla kadar yeniden değerleme oranının uygulanmasıyla güncellenmiş tutarın yüzde 25 azı veya fazlası ile belirlenen aralık dikkate alınır. Teşvik belgesine kayıtlı öngörülen sabit yatırım
büyüklüğünün; bu aralığın dışına çıkmasına neden olmayan değişiklik talepleri de TUYSGM tarafından sonuçlandırılır. - TÜBİTAK veya KOSGEB tarafından destek kapsamına alınmış olan yatırım unsurları, yatırımcının talebi olması halinde ve yatırım teşvik mevzuatına uygun olmak koşuluyla yeni bir Komite Kararına ihtiyaç olmaksızın TÜBİTAK veya KOSGEB destek kapsamından çıkarılmış olmak kaydıyla teşvik belgesi kapsamına dahil edilebilir. Bu çerçevede doğrudan TUYSGM tarafından yapılan değişiklikler, yatırımcının üretime yönelik yatırım süresi boyunca talep etme hakkı bulunan revizyon sayısı kapsamı dışında değerlendirilir ve 6 aylık yeniden revizyon talebinde bulunma süresinin uygulanması açısından dikkate alınmaz. Ayrıca, bu çerçevede yapılan değişikliklerin Genel Müdürlüğe bildirilerek proje dosyasına eklenmesi zorunludur. KOSGEB tarafından desteklenmesi kararlaştırılmış yatırım süreçleri açısından, KOSGEB Stratejik Ürün Destek Programı kapsamındaki faaliyet-zaman planı ve gider kalemlerinde değişiklik yapılmasına ilişkin revizyon talepleri doğrudan KOSGEB tarafından karara bağlanarak Genel Müdürlüğe bildirilir.
- Teşvik belgesi kapsamında desteklenmekteyken, Komite tarafından veya Cumhurbaşkanınca sonlandırma kararı verilen projeler, Program kapsamından
çıkarılır. Bu projeler için, TUYSGM tarafından değerlendirme yapılarak diğer teşvik uygulamalarından yatırımın niteliklerine göre en uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu durumda olan projeler için tabi oldukları yeni teşvik uygulamasına kıyasla Program kapsamında fazladan sağlanmış olan destek unsurları ilgili mevzuat hükümlerine göre geri alınır. Yeni bir teşvik uygulamasına geçirilmeyerek teşvik belgesi sonlandırılan yatırımlar için ise ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde sağlanan destekler geri alınır. - Program kapsamında değerlendirme süreci devam eden yatırım projeleri için, yatırımcı, Sektörel Teşvik Sistemi kapsamında yer alan diğer teşvik uygulamalarından yararlanmak amacıyla Programa kesin başvuru tarihinden itibaren geçerli olmak üzere teşvik belgesi başvurusu yapabilir. Program kapsamındaki başvurunun olumlu sonuçlanması durumunda Sektörel Teşvik Sistemi kapsamında düzenlenen belgeye ilişkin destekler Teknoloji Hamlesi Programına uygun olacak şekilde revize edilebilir.
Bilgilerinize sunulur.
İlgili Tebliğe ulaşmak için tıklayınız.