Gelir Vergisi Kanunda Yer Alan Maktu Had ve Tutarların Yeniden Belirlenmesi
2 Ocak 2025Konkordato Müessesesi Çözüm Olabilir mi?
22 Ocak 2025Vergi kanunlarında Yer Alan Maktu Had ve Tutarların
Yeniden Belirlenmesi Hakkında
2025 yılı itibarıyla Gelir Vergisi Kanunu, Vergi Usul Kanunu ve diğer ilgili vergi düzenlemelerinde yer alan maktu had ve tutarlara yönelik yeni düzenlemeler açıklandı. Resmi Gazete'de yayımlanan tebliğlere göre, kira gelirleri, yemek ve yol yardımları, engellilik indirimi gibi çeşitli konularda belirlenen tutarlar, yeniden değerleme oranına göre güncellenerek 2025 yılında uygulanmaya başlanacak.
Sirkü No : 2025/1
Tarih : 01.01.2025
Konu : Gelir Vergisi Kanunda Yer Alan Maktu Had ve Tutarların Yeniden Belirlenmesi Hk.
30 Aralık 2024 tarihli ve 32768 (2. Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 329 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 9/10, 21, 23/8, 23/10, 31, 40/1, 40/7, 47, 48, 68, mükerrer 80, 82, 86, 103 ve mükerrer 121 inci maddelerinde yer alan ve yeniden değerleme oranında artırılan maktu had ve tutarlar 2025 takvim yılında uygulanmak üzere aşağıdaki gibi belirlenmiştir.
1- Mesken Kira Gelirleri İstisna Tutarı: (47.000 TL)
Gelir Vergisi Kanununun 21 inci maddesinde yer alan mesken kira gelirleri için uygulanan istisna tutarı, 47.000 TL olarak belirlenmiştir.
2- Yemek Parası İstisnası: (240 TL)
Gelir Vergisi Kanununun 23 üncü maddesinin 8 numaralı bendinde yer alan, işverenlerce işyeri veya işyerinin müştemilatı dışında kalan yerlerde hizmet erbabına yemek verilmek suretiyle sağlanan menfaatlere ilişkin istisna tutarı 240 TL olarak belirlenmiştir.
3- Yol Yardım Tutar: (126 TL)
Gelir Vergisi Kanununun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (10) numaralı bendinde yer alan, işverenlerce hizmet erbabının işyerine gidip gelmesi için sağlanan menfaatlere ilişkin istisna tutarı 126 TL olarak belirlenmiştir.
4- Engellilik İndirimi Tutarları
Gelir Vergisi Kanununun 31 inci maddesinde yer alan sakatlık indirimi tutarları, 2025 takvim yılında uygulanmak üzere;
- Birinci derece engelliler için 9.900 TL,
- İkinci derece engelliler için 5.700 TL,
- Üçüncü derece engelliler için 2.400 TL,
olarak belirlenmiştir.
5- Taşıt Giderlerine İlişkin İndirim Tutarları
Gelir Vergisi Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasının;
- (1) numaralı bendinde yer alan kiralama yoluyla edinilen binek otomobillerinin her birine ilişkin aylık kira bedeli 37.000 TL, gider olarak indirim konusu yapılabilecek özel tüketim vergisi ve katma değer vergisinin toplam tutarı 990.000 TL,
- (7) numaralı bendinde yer alan amortisman olarak indirim konusu yapılabilecek tutar; özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi hariç 1.100.000 TL, vergilerin maliyet bedeline eklendiği veya binek otomobilin ikinci el olarak iktisap edildiği hallerde 2.100.000 TL,
olarak belirlenmiştir.
6- Serbest Meslek Kazancının Tespitinde Taşıt Giderleri
Mesleki giderlere ilişkin 68 inci maddesinin birinci fıkrasının;
- (4) numaralı bendinde yer alan amortisman olarak indirim konusu yapılabilecek tutar; özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi hariç 1.100.000 TL, vergilerin maliyet bedeline eklendiği veya binek otomobilin ikinci el olarak iktisap edildiği hallerde 2.100.000 TL,
- (5) numaralı bendinde yer alan kiralama yoluyla edinilen binek otomobillerinin her birine ilişkin aylık kira bedeli 37.000 TL, gider olarak indirim konusu yapılabilecek özel tüketim vergisi ve katma değer vergisinin toplam tutarı 990.000 TL,
olarak tespit edilmiştir.
7-Basit Usule Tabi Olmanın Genel Şartlarından Olan İşyeri Kira Bedeline İlişkin Tutar
Gelir Vergisi Kanununun 47 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yer alan yıllık kira bedeli toplamı, 2025 takvim yılında uygulanmak üzere büyükşehir belediye sınırları içinde 79.000 TL, diğer yerlerde 48.000 TL olarak tespit edilmiştir.
8- Basit Usule Tabi Olmanın Özel Şartlarını Belirleyen Hadler
Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan hadler, 2025 takvim yılında uygulanmak üzere;
- (1) Satın aldıkları malları olduğu gibi veya işledikten sonra satanların yıllık alımları tutarının 1.1.2025 tarihinden itibaren 990.000 TL veya yıllık satışları tutarının 1.580.000 TL aşmaması,
- (2) 1 numaralı bentte yazılı olanların dışındaki işlerle uğraşanların bir yıl içinde elde ettikleri gayri safi iş hasılatının 1.1.2025 tarihinden itibaren 480.000 TL aşmaması
- (3) 1 ve 2 numaralı bentlerde yazılı işlerin birlikte yapılması halinde yıllık satış tutarı ile iş hasılatı toplamının 1.1.2025 tarihinden itibaren 990.000 TL) aşmaması,
şeklinde belirlenmiştir.
9- Değer Artışı Kazançlarına İlişkin İstisna Tutarı: (120.000 TL)
Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 80 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan değer artışı kazançlarına ilişkin istisna tutarı, 2025 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 120.000 TL olarak tespit edilmiştir.
10-Arızi Kazançlara İlişkin İstisna Tutarı: (280.000.- TL)
Gelir Vergisi Kanununun 82 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan arızi kazançlara ilişkin istisna tutarı, 2025 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 280.000 TL olarak tespit edilmiştir.
11- Tevkifata ve İstisnaya Konu Olmayan Menkul ve Gayrimenkul Sermaye İratlarına İlişkin Beyanname Verme Sınırı: (18.000.-TL)
Gelir Vergisi Kanununun 86 ncı maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinin (d) alt bendinde yer alan tevkifata ve istisnaya konu olmayan menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarına ilişkin beyanname verme sınırı, 2025 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 18.000 TL olarak tespit edilmiştir.
12- Kâr Hadleri Emsallerine Göre Düşük Olarak Tespit Edilmiş Bulunan Emtia İçin Özel Hadler
Milli piyango bileti, akaryakıt, şeker ve bunlar gibi kar hadleri emsallerine göre düşük olarak tespit edilmiş bulunan emtia için özel hadler belirleme yetkisi 193 sayılı Kanunun 48 inci maddesi ile Hazine ve Maliye Bakanlığına verilmiştir. Bu yetki kullanılarak 2024 yılı için 30/12/2023 tarihli ve 32415 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 324) ile belirlenen tutarlar yeniden artırılmıştır.
(2) Buna göre, anılan maddelerin ticaretini yapanların, 2025 takvim yılında da basit usulden yararlanabilmeleri için alış, satış veya hasılatlarının 31/12/2024 tarihi itibarıyla aşağıda belirtilen hadleri aşmaması gerekmektedir:
Emtianın Cinsi |
Büyükşehir Belediye Sınırları Dışında Kalan Yerlerde |
Büyükşehir Belediye Sınırları İçinde Kalan Yerlerde |
|||
Yıllık Alım Ölçüsü (TL) |
Yıllık Satış Ölçüsü (TL) |
Yıllık Alım Ölçüsü (TL) |
Yıllık Satış Ölçüsü (TL) |
||
Değerli Kağıt |
1.690.000 |
1.800.000 |
2.000.000 |
2.400.000 |
|
Şeker – Çay |
1.200.000 |
1.690.000 |
1.580.000 |
2.000.000 |
|
Milli Piy. Bil., Hemen Kazan, Süper Toto vb. |
1.200.000 |
1.690.000 |
1.580.000 |
2.000.000 |
|
İçki (Bira ve Şarap Hariç) – İspirto – Sigara – Tütün |
1.200.000 |
1.690.000 |
1.580.000 |
2.000.000 |
|
Akaryakıt (LPG hariç) |
1.800.000 |
2.000.000 |
2.400.000 |
2.800.000 |
Belirtilen bu malların alım satımı ile uğraşanlar hakkında, basit usulün özel şartları bakımından yukarıdaki hadler dikkate alınmak suretiyle, 136 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğindeki hesaplamalar doğrultusunda işlem yapılacaktır.
13- Basit Usule Tabi Mükelleflerde Gün Sonunda Toplu Belge Düzenleme Uygulaması
Basit usule tabi mükelleflerle ilgili 6/12/1998 tarihli ve 23545 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 215) ile getirilen, belge vermedikleri günlük hasılatları için gün sonunda tek bir fatura düzenlenmesine ilişkin uygulamanın, 31/12/2025 tarihine kadar devam etmesi Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden uygun görülmüştür.
14- 2024 takvim yılında elde edilen bir kısım menkul sermaye iradının beyanında dikkate alınacak indirim oranı uygulaması
Gelir Vergisi Kanununun 76 ncı maddesinin 5281 sayılı Kanunun 44 üncü maddesiyle yürürlükten kaldırılan ikinci fıkrasında, 193 sayılı Kanunun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (5), (6), (7), (12) ve (14) numaralı bentlerinde yer alan menkul sermaye iratlarına (döviz cinsinden açılan hesaplara ödenen faiz ve kâr payları, dövize, altına veya başka bir değere endeksli menkul kıymetler ile döviz cinsinden ihraç edilen menkul kıymetlerden elde edilenler hariç) fıkrada belirtilen indirim oranının uygulanması suretiyle bulunacak kısmın, bu iratların beyanı sırasında indirim olarak dikkate alınacağı belirtilmişti.
193 sayılı Kanunun indirim oranı uygulamasına yönelik 76 ncı maddesinin ikinci fıkrası 1/1/2006 tarihinden itibaren elde edilen gelirlere uygulanmak üzere 5281 sayılı Kanunla yürürlükten kaldırılmakla birlikte, anılan Kanunun geçici 67 nci maddesinin dokuzuncu fıkrası hükmü gereğince 1/1/2006 tarihinden önce ihraç edilen her nevi tahvil ve Hazine bonolarından elde edilen gelirlerin vergilendirilmesinde 31/12/2005 tarihinde yürürlükte olan hükümler esas alınacağından, indirim oranı uygulaması bahsi geçen menkul kıymet gelirleri için devam etmektedir.
İndirim oranı; 213 sayılı Kanuna göre o yıl için tespit edilmiş olan yeniden değerleme oranının, aynı dönemde Devlet tahvili ve Hazine bonosu ihalelerinde oluşan bileşik ortalama faiz oranına bölünmesi suretiyle tespit edilmekte olup 213 sayılı Kanun hükümlerine göre 2024 yılı için tespit edilmiş olan yeniden değerleme oranı %43,93'tür. Bu dönemde Devlet tahvili ve Hazine bonosu ihalelerinde oluşan bileşik ortalama faiz oranı ise %35,53’tür. Buna göre, 2024 yılında elde edilen bir kısım menkul sermaye iradının beyanında uygulanacak indirim oranı (%43,93 / %35,53=) %123,64 olmaktadır.
Bu oranlar dikkate alındığında, 2024 yılı gelirlerine uygulanacak indirim oranı birden büyük çıkmaktadır.
Bu kapsamda, 2024 yılında elde edilen menkul sermaye iratlarından, 1/1/2006 tarihinden önce ihraç edilmiş olan ve 193 sayılı Kanunun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (5) numaralı bendinde sayılan her nevi tahvil ve Hazine bonosu faizleri ile Toplu Konut İdaresi ve Özelleştirme İdaresince çıkarılan menkul kıymetlerden sağlanan gelirler indirim oranının birden büyük olması dolayısıyla beyan edilmeyecektir.
Dövize, altına veya başka bir değere endeksli menkul kıymetler ile döviz cinsinden ihraç edilen menkul kıymetlerden elde edilen menkul sermaye iratlarının ve ticari işletmelere dahil kazanç ve iratların beyanında indirim oranı uygulanmamaktadır.
193 sayılı Kanunun geçici 67 nci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca, anılan Kanunun 75 inci maddesinin ikinci fıkrasının (7), (12) ve (14) numaralı bentlerinde yazılı menkul sermaye iratları 1/1/2006 tarihinden itibaren nihai olarak tevkifat yoluyla vergilendirilmekte olup bu gelirlerin beyanı ve bu gelirlere indirim oranı uygulanması söz konusu değildir.
15-Gelir Vergisine Tabi Gelirlerin Vergilendirilmesinde Esas Alınan Tarife
Gelir Vergisi Kanununun 103 üncü maddesinde yer alan gelir vergisine tabi gelirlerin vergilendirilmesinde esas alınan tarife, 2025 takvim yılı gelirlerinin vergilendirilmesinde esas alınmak üzere aşağıdaki şekilde yeniden belirlenmiştir.
158.000 TL'ye kadar |
15% |
330.000 TL'nin 158.000 TL'si için 23.700 TL, fazlası |
20% |
800.000 TL'nin 330.000 TL'si için 58.100 TL (ücret gelirlerinde 1.200.000 TL'nin 330.000 TL'si için 58.100 TL), fazlası |
27% |
4.300.000 TL'nin 800.000 TL'si için 185.000 TL (ücret gelirlerinde 4.300.000 TL'nin 1.200.000 TL'si için 293.000 TL), fazlası |
35% |
4.300.000 TL'den fazlasının 4.300.000 TL'si için 1.410.000 TL (ücret gelirlerinde 4.300.000 TL'den fazlasının 4.300.000 TL'si için 1.378.000 TL), fazlası |
40% |
16-Vergiye Uyumlu Mükellefe Vergi İndirim Tutarı (9.900.000 TL)
Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 121 inci maddesi hükmü uyarınca, anılan maddenin birinci fıkrasında yer alan tutar, 1/1/2025 tarihinden itibaren verilmesi gereken yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinde uygulanmak üzere 9.900.000 TL olarak tespit edilmiştir.
Sirkü No : 2025/2
Tarih : 01.01.2025
Konu : Vergi Usul Kanunda Yer Alan Maktu Had ve Tutarların Yeniden Belirlenmesi Hk.
213 sayılı Kanunun mükerrer 414 üncü maddesi hükmü uyarınca, aynı Kanunun 104, mükerrer 115, 153/A, 177, 232, 252, mükerrer 257, 313, 323, 343, 352 (Kanuna Bağlı 1 Sayılı Cetvel), 353, 353 (Kanuna Bağlı 2 Sayılı Cetvel), 355, mükerrer 355, 370, Ek 1, Ek 11 ve mükerrer 413 üncü maddelerinde yer alıp 2024 yılında uygulanan had ve tutarların, 2024 yılı için % 43,93 (kırküç virgül doksanüç) olarak tespit edilen yeniden değerleme oranında artırılması suretiyle belirlenen ve 30/12/2024 tarihli ve 32768 (2. mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 577) ile 1/1/2025 tarihinden itibaren uygulanacak olan had ve tutarlar aşağıdaki listede gösterilmiştir.
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
MADDE 104 |
İlanın şekli |
|
|
1- İlanın vergi dairesinde yapılması |
24000 |
3- İlanın; |
|
|
- Vergi dairesinin bulunduğu yerde yayımlanan bir veya daha fazla gazetede ve bir internet haber sitesinde yapılması |
24.000-2.400.000 |
|
- Türkiye genelinde yayımlanan gazetelerden birinde ve bir internet haber sitesinde ayrıca yapılması |
2.400.000 ve üzeri |
|
4- İlanın; |
24.000 |
|
- Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı vergi daireleri açısından Gelir İdaresi Başkanlığının, diğerleri için ilgili idarenin resmi internet sitesinde ayrıca duyurulması |
||
MÜKERRER MADDE 115 |
Tahakkuktan vazgeçme |
280 |
MADDE 153/A |
Teminat tutarı |
|
Alt sınır |
990.000 |
|
Üst sınır |
14.000.000 |
|
MADDE 177 |
Bilanço hesabı esasına göre defter tutma hadleri |
|
|
1-Yıllık; |
|
- Alış tutarı |
2.000.000 |
|
- Satış tutarı |
2.800.000 |
|
2- Yıllık gayrisafı iş hasılatı |
990.000 |
|
3- İş hasılatının beş katı ile yıllık satış tutarının toplamı |
2.000.000 |
|
MADDE 232 |
Fatura kullanma mecburiyeti |
9.900 |
MADDE 252 |
Muhtarların karne tasdikinde aldığı harç |
28 |
MÜKERRER |
Teminat tutarı |
|
MADDE 257 |
||
|
8-5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu ve 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun kapsamında lisansa tabi faaliyetlerde bulunanlar ile bu madde uyarınca bandrol, pul, barkod, hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretleri kullanma zorunluluğu getirilen ürünleri imal veya ithal edenlerden; |
|
-Yeni işe başlayanlar |
63.000.000 |
|
- Faaliyeti devam edenler |
630.000.000 |
|
|
10- 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununda tanımlı bulunan motorlu araç ticareti yapanlar |
140.000.000 |
MADDE 313 |
Doğrudan gider yazılacak demirbaş ve peştemallıklar |
9.900 |
MADDE 323 |
Şüpheli alacak tutarı |
20.000 |
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
MADDE 343 |
En az ceza haddi |
|
|
- Damga vergisinde |
120 |
|
- Diğer vergilerde |
240 |
MADDE 352 |
Usulsüzlük dereceleri ve cezalan (Kanuna bağlı 1 sayıh cetvel) |
|
|
I inci derece usulsüzlükler |
|
|
1- Sermaye şirketleri |
28.000 |
|
2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı |
14.000 |
|
3- İkinci sınıf tüccarlar |
7.000 |
|
4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar |
5.000 |
|
5- Kazancı basit usulde tespit edilenler |
3.200 |
|
6- Gelir vergisinden muaf esnaf |
2.100 |
|
II nci derece usulsüzlükler |
|
|
1- Sermaye şirketleri |
14.000 |
|
2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı |
7.000 |
|
3- İkinci sınıf tüccarlar |
5.000 |
|
4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar |
3.200 |
|
5- Kazancı basit usulde tespit edilenler |
2.100 |
|
6- Gelir vergisinden muaf esnaf |
1.400 |
MADDE 353 |
Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması |
|
|
1- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzunun verilmemesi, alınmaması, bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt olarak düzenlenmesi, bu belgelerin hiç düzenlenmemiş sayılması |
|
|
1. Tespit |
14.000 |
|
Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek toplam ceza |
14.000.000 |
|
Kanuna bağlı 2 sayılı cetvel |
Asgari |
|
2. Tespit |
28.000 |
|
3. Tespit |
43.000 |
|
4. Tespit |
57.000 |
|
5. Tespit |
70.000 |
|
6. ve Sonraki Tespitler |
140.000 |
|
|
|
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında | |
Uygulanacak Tutar (TL) |
||
|
2- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca düzenleme zorunluluğu getirilen belgelerin düzenlenmemesi, kullanılmaması, bulundurulmaması, aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verilmesi, gerçeğe aykırı olarak düzenlenmesi, elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt olarak düzenlenmesi, hiç düzenlenmemiş sayılması |
|
|
1. Tespit |
14.000 |
|
- Her bir belge nevine ilişkin olarak her bir tespit için toplam ceza |
1.400.000 |
|
- Her bir belge nevine ilişkin bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza |
14.000.000 |
|
Kanuna bağlı 2 sayılı cetvel |
|
|
2. Tespit |
28.000 |
|
3. Tespit |
43.000 |
|
4. Tespit |
57.000 |
|
5. Tespit |
70.000 |
|
6. ve Sonraki Tespitler |
140.000 |
|
3- 232 nci maddenin birinci fıkrasının 1 ila 5 numaralı bentlerinde sayılanlar dışında kalan kişilerin fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi ve giriş ve yolcu taşıma biletlerini almaması |
7.000 |
|
- Bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza |
70.000 |
|
4- Hazine ve Maliye Bakanlığınca tutulma ve günü gününe kayıt edilme mecburiyeti getirilen defterlerin; bulundurulmaması, günü gününe kayıt yapılmaması, yetkililere ibraz edilmemesi ile levha bulundurma ve asma mecburiyetine uyulmaması |
2.400 |
|
6- Belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve mali tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ilişkin kural ve standartlara uymayanlara |
90.000 |
|
7- Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerce yapılacak işlemlerde kullanılma zorunluluğu getirilen vergi numarasını kullanmaksızın işlem yapanlara |
2.800 |
|
8- Belge basımı ile ilgili bildirim görevini belirlenen sürede yerine getirmeyen ya da bildirimi eksik veya hatalı yapan matbaa işletmecilerine |
9.400 |
-Bu bent uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
1.800.000 |
|
|
9- 4358 sayılı Kanun uyarınca vergi kimlik numarası kullanma zorunluluğu getirilen kuruluşlardan yaptıkları işlemlere ilişkin bildirimleri, belirlenen standartlarda ve zamanda yerine getirmeyenlere |
12.000 |
|
10- 127 nci maddenin (d) bendi uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığının özel işaretli görevlisinin ikazına rağmen durmayan aracın sahibi adına |
21.000 |
|
11-Tasdik raporu ibraz şartı getirilen mükellef adına |
|
|
Alt sınır |
330.000 |
|
Üst sınır |
3.300.000 |
|
|
|
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
MADDE 355 |
Damga Vergisinde |
|
|
- Her bir kâğıt için kesilecek özel usulsüzlük cezası |
57 |
MÜKERRER MADDE 355 |
Bilgi vermekten çekinenler ile 107/A, 152/A, 153/A, mükerrer 242,256, 257, mükerrer 257 nci madde ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi hükmüne uymayanlar için ceza |
|
|
- 86, 148, 149, 150, mükerrer 242, 256 ve 257 nci maddelerde yer alan zorunluluklar ile mükerrer 257 nci maddesi ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar |
|
1 - Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında |
28.000 |
|
2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında |
14.000 |
|
3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında |
7.000 |
|
107/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar: |
|
|
1- Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında |
9.900 |
|
2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında |
4.800 |
|
3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında |
2.500 |
|
- Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (7) numaralı bendi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara her bir bildirim için (üst sınır) |
14.000.000 |
|
-Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (8) ve (10) numaralı bentleri uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara (üst sınır) |
14.000.000 |
|
- Tahsilat ve ödemelerini banka, benzeri finans kurumlan veya posta idarelerince düzenlenen belgelerle tevsik etme zorunluluğuna uymayanlara bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
28.000.000 |
|
|
- Mal teslimi veya hizmet ifalarına ilişkin tahsilatların, banka ve benzeri finans kurumlan, ödeme kuruluşları veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi aracılığıyla başkalarının adı ve/veya hesabı kullanılarak yapılması durumunda, bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
28.000.000 |
|
- Kredi kartı, banka kartı, ön ödemeli kart, karekod, elektronik cüzdan ve benzeri ödeme araçları kullanılmak suretiyle gerçekleştirilen tahsilatların, kendi mükellefiyeti adına kayıtlı olmayan ödeme sistemleri veya cihazları aracılığıyla yapılması durumunda bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
28.000.000 |
|
- Maddenin onikinci fıkrası uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek özel usulsüzlük cezası |
28.000.000 |
MADDE 370 |
İzaha davet |
|
|
Kullanılan sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge tutarı |
700.000 |
EK MADDE 1 |
Uzlaşma limitleri |
|
|
Tarhiyat sonrası uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır |
33.000 üzeri |
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
|
376 ncı maddedeki indirim oranının %50 artırımlı uygu lanacağı usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır |
33.000 ve altı |
EK MADDE 11 |
Tarhiyat öncesi uzlaşma limiti |
|
Tarhiyat öncesi uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır |
33.000 üzeri |
|
MÜKERRER MADDE 413 |
Katılma payı tutarı |
0,35 |
Sirkü No : 2025/3
Tarih : 01.01.2025
Konu : Bazı Vergi Kanunlarında Yer Alan Maktu Had ve Tutarların Yeniden Belirlenmesi Hk.
30 Aralık 2024 tarihli ve 32768 (2. Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tebliğler ile Veraset ve İntikal Vergisi istisna, matrah ve oranları, indirimli KDV oranına tabi işlemlerde yıllık iade limiti, engellilerin istisnadan yararlanarak satın alabilecekleri araçların azami bedeli, cep telefonu satışlarında asgari maktu ÖTV tutarı ve mobil telefon aboneliğinin ilk tesisinde alınan ÖİV tutarlarında yeniden değerleme oranında yapılan artışlara göre 1 Ocak 2025 yılında uygulanacak tutarlar aşağıdaki gibi yeniden belirlenmiştir.
1- Veraset ve İntikal Vergisi İstisna, Matrah ve Oranları
Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu Genel Tebliği (Seri No: 56) ile 01.01.2025 tarihinden geçerli olmak üzere, veraset ve intikal vergisinde istisna tutarları ile matrah dilimleri yeniden belirlenmiştir.
Buna göre, 1/1/2025 tarihinden itibaren 7338 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b), (d) ve (e) bentlerinde yer alan istisna tutarları;
Ø Evlatlıklar dâhil, füruğ ve eşten her birine isabet eden miras hisselerinde 2.316.628 TL (füruğ bulunmaması halinde eşe isabet eden miras hissesinde 4.636.103 TL),
Ø İvazsız suretle meydana gelen intikallerde 53.339 TL,
Ø Para ve mal üzerine düzenlenen yarışma ve çekilişler ile 14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunda tanımlanan şans oyunlarında kazanılan ikramiyelerde 53.339 TL,
olarak dikkate alınacaktır.
1/1/2025 tarihinden itibaren veraset yoluyla veya ivazsız suretle meydana gelen intikallerde veraset ve intikal vergisi aşağıdaki tarifeye göre hesaplanacaktır.
Matrah |
Verginin Oranı (%) |
|
Veraset Yoluyla İntikallerde |
İvazsız İntikallerde |
|
İlk 2.400.000 TL için |
1 |
10 |
Sonra gelen 5.700.000 TL için |
3 |
15 |
Sonra gelen 12.000.000 TL için |
5 |
20 |
Sonra gelen 24.000.000 TL için |
7 |
25 |
Matrahın 44.100.000 TL’yi aşan bölümü için |
10 |
30 |
2- İndirimli KDV Oranı Uygulamasından Doğan İadeler İçin 2025 Yılı Alt Limiti
KDV Kanununun 29/2. maddesi uyarınca, indirimli orana tabi işlemlerden doğan KDV iadelerinde 2024 yılı için 90.800 TL olarak belirtilen alt limitle ilgili olarak KDV Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair 53 Seri No.lu Tebliğde, bu tutarın yeniden değerleme oranında (%43,93) artırılmak suretiyle 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren 130.700 TL olarak uygulanacağı açıklanmıştır.
3- Engellilerin ÖTV İstisnasından Yararlanabileceğİ AraçLarın Azami Bedeli
ÖTV Kanununun 7/2. ve 7/6. maddeleri uyarınca, engellilerin ÖTV istisnasından yararlanarak satın alabileceği veya yurt dışından ithal edeceği araçlarla ilgili 2024 yılı için vergiler dahil 1.591.200 TL olarak belirlenen azami bedel ile ilgili olarak ÖTV (II) Sayılı Liste Uygulama Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair 13 Seri No.lu Tebliğde, bu tutarın yeniden değerleme oranında (%43,93) artırılmak suretiyle 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren 2.290.200 TL olarak uygulanacağı açıklanmıştır.
4- Cep Telefonlarında 2025 Yılında Uygulanacak Asgari Maktu Vergi Tutarı
ÖTV Kanununun geçici 6. maddesi uyarınca, cep telefonlarının ithali veya imalatçıları tarafından tesliminde 2024 yılı için 253 TL olarak uygulanan asgari maktu vergi ile ilgili olarak ÖTV (IV) Sayılı Liste Uygulama Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair 4 Seri No.lu Tebliğde, bu tutarın yeniden değerleme oranında (%43,93) artırılmak suretiyle 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren 364 TL olarak uygulanacağı açıklanmıştır.
5- Mobil Telefon İlk Aboneliğİnde Alınacak ÖİV Tutarı
6802 sayılı Gider Vergileri Kanununun 39. maddesi uyarınca, mobil telefon aboneliğinin ilk tesisinde 2024 yılı için 400 TL olarak uygulanan özel iletişim vergisi tutarı ile ilgili olarak 23 Seri No.lu ÖİV Genel Tebliğinde, bu tutarın yeniden değerleme oranında (%43,93) artırılmak suretiyle 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren 570 TL olarak uygulanacağı açıklanmıştır.
İlgili Tebliğlere ulaşmak için tıklayınız.